Der er al god grund til at overveje, om man er glad og tilfreds i sit arbejdsliv, set i lyset af at det optager så enormt meget af ens tid, energi og levet liv. Første tegn på, at alt ikke er, som det helst skulle være, kan starte med en intuition, en idé eller mavefornemmelse. Det store spørgsmål er: Er det en sten i skoen eller er skoens pasform dårlig? Med andre ord: Er der tale om små irriterende dagligdags-udfordringer, eller passer jobbet dårligt til den, du er? I teksten nedenfor dykker vi ned i, hvordan du aktivt kan bruge dine værdier til at navigere efter i arbejdslivet, og hvordan det kan bidrage til både personlig og professionel vækst.
Før man kan begynde at navigere efter og dernæst integrere sine værdier i arbejdslivet, er det vigtigt at have en klar forståelse af, hvad ens personlige værdier er. Det kræver selvrefleksion og en erkendelse af, hvad der virkelig betyder noget for én på et dybt plan. Værdier er overordnede principper og overbevisninger og en integreret del af ens personlighed.
Stil dig selv disse spørgsmål for at komme på sporet af dine værdier og hvad der dybest set er vigtigt for dig:
Når du kigger på dine svar, hvilke værdier træder så frem? Eksempler på værdier kunne være autenticitet, frihed og kærlighed. Måske får du en bred vifte af værdier, og du kan her arbejde på at prioritere dine værdier, så du ved, hvad du skal gå efter før noget andet.
Når ens personlige værdier er klart defineret, er næste skridt at skabe sammenhæng mellem disse og de værdier, der er på din arbejdsplads. Men hvilke værdier møder du her? Hvis du skal se det lidt efter i sømmene, kan du tage et kig på din arbejdsplads’ mission og kultur. Dernæst kan du vurdere, hvorvidt egne værdier harmonerer med disse. Måske kan du justere på et par ting eller to for at skabe større overensstemmelse. At opbygge denne bro kan være vigtig for at skabe en følelse af mening og formål i arbejdslivet. Og hvis den ikke kan graves frem, så er det måske et hint om, at det er tid til at skifte arbejdsplads med et andet værdisæt.
Der er mange fordele i at følge sine værdier i arbejdslivet.
Der er således al god grund til aktivt at navigere efter sine værdier i arbejdslivet – både ift. egen trivsel og velbefindende og ift. vækst og fremdrift i sin karriere.
Det kræver bevidsthed, selvrefleksion og en aktiv indsats for at opretholde overensstemmelse mellem ens personlige værdier og ens job.
I dagligdagen står vi overfor en lang række dilemmaer. På den ene side har du egne værdier, behov og ønsker og på den anden side andres værdier, behov og ønsker. Spørgsmålet et, hvordan man kan leve i overensstemmelse med sine værdier i et godt samspil med sin omverden.
Start med at stille dig selv disse spørgsmål:
Der kan være mange svære beslutninger at træffe, når man vælger at leve endnu mere efter sine værdier. Til gengæld er der rigtig meget at hente her.