Hvor er stopknappen?

stopknap

Stopknappen er typisk ude af funktion, når stressen buldrer derudad. Det er en del af problemet og forklaringen på, at man kan få stress. Og lige hér kan man komme til at tænke tanker som fx:

  • ”Jeg kommer til at skuffe min chef, hvis jeg sygemelder mig.”
  • ”Det er alligevel min egen skyld, at jeg har fået stress, så jeg kan ikke tillade mig at sige stop.”
  • ”Hvad ville de andre ikke tænke?”
  • ”Hvem skal så løse mine opgaver?”
  • ”Så ender jeg nok med at blive fyret”
  • ”Åh nej, så bliver jeg sådan én, der ikke kan klare mosten”
  • ”Jeg kan lige klare det til næste ferie, så kan jeg puste ud… og næste ferie… og næste ferie” 

Det er helt okay at tænke de tanker og have det sådan.

Omvendt taler jeg af erfaring, når jeg siger:

  • Få nu den hjælp, du har brug for – du kommer hurtigere i balance i stedet for at bruge årevis på at løbe med et forstuvet ben.
  • Der venter et bedre liv til dig efter din stressbehandling! Hvor længe vil du vente på det?
  • Du er stærk, når du går efter det, du i virkeligheden har brug
  • Hvor længe vil du vente på at få det godt?
  • Du kan langt bedre bruge hjernen og dens kognitive funktioner, når du ikke er i en stress-tilstand.
  • Hvad er det værste, der kan ske, hvis du sagde stop?
  • Hvordan vil du bruge dig selv i dit arbejdsliv? Hvad skal der være overskud til herudover? Familie, børn, vennerne, dig selv?
  • Hvor vil du være om 3 mdr., 1. år, 3 år, hvis du ikke gør noget andet nu?

Lov mig, at du siger stop og gør det, du har brug for. Og hvis det skal gå hurtigt, så søg den rette hjælp.

Læs mere om mistrivsel på jobbet her og hvordan du kommer godt tilbage på jobbet efter stress her. Du kan også tage en gratis stresstest her.